Négy tartalmas nap, rengeteg élmény, sok-sok kép

Iskolánk honlapján látható volt „Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából ’HATÁRTALANUL!’ pályázati kiírás. Nagy örömmel és várakozással indultunk el. A program gazdagsága mindenkit meglepett. Remek hangulat, sok finom étel, és a tanulmányainkhoz kapcsolódó ismeretek bővítése jellemezte az utat.

Nagyváradon  láttuk a valamikori tűztornyot. Megtekintettük Ady kedvenc kávézóját a Müllerájt, az Állami Színház eklektikus épületéig jutva gyönyörű szecessziós homlokzatokat, palotákat csodálhattunk meg.  Az Emke és Fekete Sas kávéház mellett a Szent László tér szebbnél szebb épületeiben gyönyörködhettünk. A Holdas templom  belsejét osztott ikonok díszítik, csak ámultunk.  A felújított vár - amelyről Nagyvárad a nevét  kapta-  csillag alakú, késő reneszánsz stílusú. Megtudtuk, hogy Szent László temetkezési helye, de idegenvezetőnk mesélt Bocskai, II. Rákóczi Ferenc  itteni főkapitányságáról is.  Nagyszalontán Rákóczi György egykori őrtornya, a mai híres Csonka-torony volt első látnivalónk. Itt emlékmúzeum működik, ízes beszédű bácsi tájékoztatott minket. A költőfejedelem dolgozószobájának eredeti berendezését látni érdekes élmény. A város főterén a szoborparkban megkoszorúztuk Arany János szobrát.   Magyar-remete  Árpád kori, freskókkal díszített református templomának megtekintése után házias ízű vacsorával vártak minket a panzióban. Ezen a településen  pihentünk meg , kezdtük el a naplóírást.

Másnap a Királyhágó szerpentinjein haladtunk a  festői  Pádis-karsztfennsíkra.  Meglepődésünkre a havazás megtréfált  minket , bizony nagyon hideg-zord időjárás volt a hegytetőn.  A híres kiskohi  Medve-barlangba mentünk. A különleges cseppkövek lenyűgöztek minket  és sok érdekes információt is hallhattunk a vezetés során . Kőröstárkányon a református templom előtt  a tömegmészárlás áldozatainak emlékművén, a „magyar siratófalon” szomorúan olvastuk a közel száz magyar nevet.

Földtanilag  és domborzatilag változatos terepeken haladtunk a Belényesi–medencében. Dolinákat figyeltünk meg. Legelőkkel, mezőkkel tarkított utakon kanyarogtunk. A kis falucskák házai közül magasan kiemelkedtek a templomok. Négy- fiatornyos is volt bőven.  A birkanyájak, legelésző tehenek mesebeli hangulatot varázsoltak a tájra.

Csucsán egy domboldalon az  Ady emlékház volt a cél. Itt lakott  a költő Csinszkával egy kúriában.  Haláluk után  Goga vette meg, az ő hatalmas mauzóleuma és egy különleges pici fatemplom is látható a birtokon.

Erdély történelmi központjában, Kolozsváron Mátyás szülőházához mentünk, majd megcsodáltuk az igazságos király és négy hadvezére szobrát./Kinizsi, Szapolyai, Magyar Balázs, Báthori/ Az evangélikus-lutheránus templom és az utcák, házak pompásak voltak az esti kivilágításban.

A Tordai-sóbánya elképesztő. Márványszerű sófalak, leágazó utacskák, járatok sóból. A barlang gyomrában modern panorámalift állt rendelkezésünkre, éltünk az itt kiépített szórakoztató központ lehetőségeivel is. Biliárdoztunk, mini golfoztunk, óriáskerekeztünk. Kaptunk ízelítőt bányatörténetből is a pazarul megvilágított turisztikai nevezetességben.   Következő célpontunk a Tordai- hasadék. A természet kincséhez a Hesdát-patak folyását követve túráztunk.  A völgy növényvilága változatos, sokszínű. Függőhidakon, és a sziklafal melletti sodronykötelekbe kapaszkodva értünk a szurdokhoz. Lenyűgöző látványt nyújtott a kettéhasadt hegy, melynél a legenda szerint Szent László lova dobbantott, így a szikla kettévált, és az őket üldöző kun harcosok mind a szakadékba vesztek. Kalotaszentkirály mellett  Magyarvista templomában a figyelemre méltó középkori freskók mellett még  egy cifra tisztaszobát  néztünk meg, ami tele volt kalotaszegi mintás tányérokkal, bútorokkal, ruhákkal, szép varrottasokkal, babákkal. Tetőtől talpig ki volt díszítve, úgy, mint valami díszes lufi. Emlékezetes marad Szilágylompért református temploma is, figurális képei, kazettás mennyezete, faragott kőszószéke és világoskék karzata miatt. No meg a szemben álló  Ady Endre Általános Iskola látogatása. Az ottani gyerekeknek ajándékkal kedveskedtünk. A rögtönzött focimeccset megnyertük. Zilahra is ellátogattunk, csoportkép készült a Református Középiskola és Wesselényi szobra előtt is. Utolsó állomásunk Érdmindszent -ma Adyfalva -,  ahol Ady szülőházát tekintettük meg. /Séta bölcső-helyem körül/ Elképesztő érzés belegondolni, hogy gyerekként itt élt Ady Endre, életnagyságú szobrához koszorút helyeztünk el tiszteletünk jeléül.

Ez a kirándulás fantasztikusra sikerült földrajzi, történelmi, irodalmi és néprajzi szempontból egyaránt. Reméljük a következő évfolyamnak is nagyon fog tetszeni. Kihagyhatatlan!

Rátóczi Csilla (magyar tanár)

Fotók 1. nap
Fotók 2. nap
Fotók 3. nap
Fotók 4. nap

Íme kedvelt csasztuskánk:

Csillagösvény túránkra
Hétfőn reggel indultunk.
Úticélunk Erdély volt
És még semmit nem tudtunk.