A  Grassalkovich AntaI Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola  Erasmus + partnerségi pályázatot nyert az ausztriai NMS Lavamünd iskolával

Idén szeptemberben megnyertünk az Erasmus+ két évre szóló, iskolák közti partnerségi pályázatát az ausztriai NMS Lavamünd iskolával. Iskolánkban a pályázat írója és koordinátora Fazekasné Gombár Mónika, aki az osztrák koordinátor iskolával karöltve nyújtotta be Brüsszelbe az Európai Unió által támogatott Erasmus + pályázatát.  A projekt, melynek címe A tolerancia elősegítése egy fiatal, erős Európáért lehetőséget ad két éven át iskolánk tanulóinak, hogy diákcsere program keretében elmélyítsék német nyelvtudásukat, megismerjék a karintiai emberek kultúráját és hospitálások során betekintést kapjanak az osztrák iskolarendszer sajátosságaiba. Természetesen hozzánk is ellátogatnak majd az osztrák gyerekek, akik óralátogatáson és közös kulturális programokon vesznek majd részt. A partnerségi kapcsolat lényege, hogy a programban résztvevő diákok és tanárok tapasztalata és tudása a zenei kultúra, a nyelvismeret és az információs eszközök tanításban való használata terén bővüljön. Német nemzetiségi iskolaként szeretnénk megismerni a közös kulturális gyökereinket, miközben megtanítjuk a másiknak a sajátosságainkat, az egyedi hagyományainkat is. Erre kiváló lehetőség ez az Erasmus + program.

Októberben a projektcsapatunkkal (Hanti Mirtill, Virrasztó Gyöngyi, Fazekasné Gombár Mónika) és iskolánk igazgatójával, Sárdi Krisztinával látogatást tettünk partneriskolánkban a  Lavamündben. A festői szépségű táj, a Dráva melletti kisváros nyugodtsága, az osztrák kollegák kedvessége és vendégszeretete mindenkit elbűvölt. Internetes e Twinning szakmai továbbképzéseken is részt vettük, amely ennek a programnak egyik fontos kommunikációs alappillére. Klagenfurtban, a tartományi fővárosban pedig városnézést szerveztek nekünk vendéglátóink. A személyes beszélgetések során sikerült a két iskolarendszer közötti hasonlóságokat és különbözőségeket felvázolni, az előttünk álló két év programjait megtervezni és a következő személyes találkozónkat előkészíteni. Decemberben ugyanis mi látjuk majd vendégül Vecsésen az osztrák tanárokat.

Cikk: Fazekasné Gombár Mónika

Fotók: Novákné Hanti Mirtill

Anton Grassalkovich Grundschule hat mit der österreichischen Neue Mittelschule Lavamünd ein Erasmus + Partnerschaft Projekt gewonnen

Im September hat unsere Schule mit der österreichischen Neue Mittelschule Lavamünd ein Erasmus + Projekt für zwei Jahre gewonnen. Im Rahmen des Projektes wird eine Partnerschaft zwischen beiden Schulen ausgebaut. In unserer Schule wird das Projekt von Frau Fazekas Monika Gombár geleitet. Sie hat auch die Bewerbung geschrieben, die mit der österreichischen Koordinatorschule Hand in Hand an die Europäische Union eigerichtet wurde.
Das Projekt, dessen Titel “Toleranz fördern für ein gemeinsames, starkes junges Europa” ist, bietet zwei Jahre lang unseren Schülern im Rahmen eines Schüleraustausch-Programms Möglichkeit, ihre Deutschkenntnisse zu erweitern und die Kultur der Menschen in Kärnten kennen lernen zu können. Unsere Schüler und Lehrer können einen Einblick in die Eigentümlichkeit des österreichischen Schulsystems bekommen. Natürlich werden auch die österreichischen Kinder bei uns einen Besuch machen, die an verschiedenen gemeinsamen kulturellen Programmen teilnehmen werden. Der Sinn der Partnerschaftsbeziehung liegt darin, dass die am Projekt teilnehmenden Schüler und Lehrer ihre Kenntnisse im Bereich der Musikkultur  und der Verwendung von IKT Geräten im Unterricht erweitern können. Als Deutsche Nationalitätengrundschule möchten wir unsere gemeinsamen, kulturellen Wurzeln kennen lernen, während wir auch unsere eigenenTraditionen den anderen beibringen. Dazu ist das Erasmus + Programm eine hervorragende Möglichkeit.

Im Oktober hat unserErasmus + Team - Mirtill Hanti, Gyöngyi Virrasztó, Mónika Gombár -mit der Direktorin unserer Schule Krisztina Sárdi bei der Partnersuche in Lavamünd einen Besuch gemacht. Uns haben die wunderschöne Landschaft, die an der Drau liegende ruhige Kleinstadt, die Freundschaft und Gastfreundlichkeit der österreichischen Kollegen verzaubert. Wir haben an einer eTwinning Fortbildung teilgenommen, was eines der wichtigsten Kommunikationsmittel unseres Projektes ist. Unsere Gastgeber haben uns eine Stadtführung in Klagenfurt organisiert. Während der persönlichen Gespräche haben sich die Ähnlichkeiten und Unterschiede zwischen den beiden Schulsystemen herausgestellt. Uns ist es gelungen, die vor uns stehenden Programme für zwei Jahre zu entwerfen und das nächste Treffen vorzubereiten, weil die österreichischen Lehrer im Dezember zu uns nach Wetschesch kommen.

Artikel: Mónika Gombár, Gyöngyi Virrasztó

Fotos: Mirtill Hanti

 

Fotók

Német nyelvi tábor Ausztriában

2018. májusában a Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola tanulói kilenc napot töltöttek Ausztriában, „St.Marin am Tennengebirge”-ben. Idén harmadik alkalommal szerveztem meg a nyelvi tábort német nyelvterületen, melyre óriási érdeklődés és igény van a gyerekek és a szülők körében.

A tábor célja az volt, hogy diákjaink anyanyelvi környezetben gyakorolják a német nyelvet. Egyik alkalommal egy tanárnő jött a szállásra és csoportbontásban foglalkozott a gyerekekkel, ügyesen megmozgatott mindenkit, senki sem maradt feladat nélkül. Másik két délelőtt Abtenauban volt lehetőségünk a helyi iskolában tanórákat látogatni. A gyerekek aktívan vettek részt különböző foglalkozásokon, rengeteget meséltek utána, sokan bátran használták nyelvtudásukat. A gyerekek közül többen elkérték az osztrák diákok elérhetőségeit, hogy a későbbiekben tartani tudják a kapcsolatot.

Az iskolalátogatáson kívül rengeteg program színesítette a mindennapjainkat.

Egy teljes napot töltöttünk Németországban a Bayern Parkban, ahol mindenki önfeledten hintázott és szórakozott. Megtekintettük Hallstatt városát, német nyelvű idegenvezetéssel csodáltuk a természet által kialakított sóbányát. Hazafelé egy utcai felvonulásban is volt részünk.

Mivel gyönyörű hegyekkel voltunk körbe véve, kihagyhatatlan program volt a túrázás. Felvonóval 1133 méter magasra érkeztünk a Karkogelbahn felső állomásához, ahonnan rövidebb séta után bobbal jöttünk le a völgyállomásra. Fantasztikus élmény volt mind a gyerekek mind a felnőttek számára, hogy a hegyoldalon 2 km hosszan száguldottunk le a bobbal.

A gyerekek által egyik nagyon várt program a strandolás volt. Nagyon szép környezetben fürdőztünk, csúszdáztunk, játszottunk Altenmarktban, a „Therme Amadé”-ban.

A kirándulások során a hüttaui rézbányába is ellátogattunk, ahol sok érdekességet tudtunk meg a német anyanyelvű idegenvezetőktől.

Napjainkat kézműves foglalkozások, közös éneklések, táncok, játékok színesítették, melyek elengedhetetlen kiegészítői a tábori életnek. Nagyon jól éreztük magunkat, rengeteg szép helyen jártunk, sok új ismerettel gazdagodtunk. Büszkék vagyunk diákjainkra, mert minden helyi idegenvezető dicsérte jó magatartásukat és kiváló nyelvtudásukat.

Köszönöm kollégáim segítségét, akik már három éve támogatnak munkájukkal a sikeres tábor lebonyolításában.

A tábor megvalósításához több pályázatot nyújtottunk be, melyek közül mindegyik kedvező elbírálást kapott.

Ezúton szeretnénk megköszönni iskolánk, a Német Nemzetiségi Önkormányzat, a Vecsési Önkormányzat és az EMMI tábori költségekhez való pénzügyi hozzájárulását.

Bögi Orsolya táborszervező pedagógus

A kirándulás2018.05.03-04.

Végre elérkezett a nap, korán indultunk az Epresből. A buszon még kicsit szundikáltunk.

Első nap, aki elmúlt 12 éves Nóra nénivel az Audi- gyárat látogatta meg. Mi – a többiek – Emőke nénivel városnéző túrán vettünk részt. Még azt is láttuk, hogy hol szállt meg I. Napóleon. A győri gyönyörködés után Magyarország legnagyobb tudományos játszóházába mentünk. Sok érdekes dolgot láttunk a Futurában. Szabad program és ebéd is volt. Az épületben az őselemek titkaival ismerkedtünk meg. Az első szinten az /víz/ akváriumban szebbnél – szebb halakat láthattunk. A másodikon /Föld/ fakírágyon feküdtünk, kipróbáltuk a földrengés szimulátort. A harmadikon /levegő/ megnéztük a Tesla transzformátor által generált villámokat, és időjárási jelenségeket. A negyediken /tűz/ jókat nevettünk a tükorszobában. Közben programokkal vártak minket az ott dolgozók. Érdekes kísérleteket láttunk például azt, hogyan működik egy rakéta. Voltunk 5D-s moziban is.

Nekem minden érdekes volt, kedvencvem az interaktív homokdomborzati térkép.

Ezután elfoglaltuk a szálláshelyünket.

Másnap a reggeli a szobánkba érkezett, majd következett az utazás. Csodás környezetben a soponyai ökocentrumban is vártak bennünket. A zsákból „elővarázsoltak” egy nőstény barátposzátát. Ezt kellett meggyűrűzni. Utána megnéztünk egy vadászati múzeumot. Kitömött szarvastól a vaddisznóig, rókától az ízeltábúakig minden volt. Azután kimentünk a hálóhoz. Itt beszéltek az őshonos madarakről. Láttunk csuszkát, sok rozsdafarkút, erdei pintyet, cinegeféléket, fakuszt, és sok más érdekes élőlényt. Ezután következett a háló, két nagy fakopáncs volt benne. Elmagyaráztak mindent a madarak bekódolásáról, gyűrűzéséről és, hogy mi törtnénik, ha egy madarat újra megfognak. Azt is megtudtuk, hogyan lehet megkülönböztetni két harkályt (a hímnek piros folt van a tarkóján). „Vadvízország”-ban elfogyasztottuk finom ebédünket. Megnéztük az ottani tó élővilágát, és elmentünk egy vadasparkba. A kert lakói: vaddisznó, gímszarvas és dámvadak, őz, emu, pulyka, fácán, kacsafélék. A programok után elindultunk haza. A játék és a szórakozás közben sokat tanultunk.

Tele élménnyel, boldogsággal érkeztünk az Epresbe. Otthon örömmel mutattam a beszerzett madártollakat és fotókat. Nagyon jól tellt ez a két nap.

Vecsés, 2018. május 10.                            
Rátóczi Zalán
   5.b

Fotók 1, Fotók 2, Fotók 3, Fotók 4, Fotók 5

„ Tekints be a tudomány gyakorlativilágába „ – tehetséggondozó programsorozat

2017. áprilisában A matematikai, a természettudományos és a digitális kompetenciák erősítését szolgáló hazai és határon túli tehetségsegítő programok támogatása – pályázati kategóriában indult és nyert Lahocsinszky Nóra, Molnár Melinda és Madár Emőke szaktanárok. A program  60 órás, tanórán kívüli, a matematikai, vagy a természettudományos, vagy a digitális kompetenciák elmélyítését szolgáló, élmény- és felfedezés központú, komplex tehetséggondozó program megvalósítása, melynek eredményeként

tárgyiasult alkotás (pl. kiállítás, interaktív bemutató, makett, poszter stb.) jön létre.

Programunk célja, hogy iskolánk kiemelkedően tehetséges tanulói, illetve tehetségígéretei számára kinyisson egy kaput, megkínálja őket annak lehetőségével, hogy már ilyen fiatalon el tudják dönteni a tudomány mely területe érdekli őket a leginkább. Megmutassuk, hogy az egyes tantárgyak nem elszigetelten élnek egymás mellett, hanem szerves részei, segítői egymásnak. Iskolánk nemzetiségi jellegéhez igazodva a programmal azt is megtapasztalhatják mekkora segítség a tudomány területén a nyelvtudás.

A csoportos és egyéni kutatómunka, a szabadban végzett kísérletek. A saját tervezésű makett elkészítése.

A program elemei eltérnek a mindennapi iskolai rutintól, ami nem csak a tehetséges gyerekekbe önt lelkesedést. A tehetségígéretek egyik jellemzője, hogy nagy tudásvággyal és kíváncsisággal rendelkezik. Szeret új vagy újszerű dolgokat alkotni,kísérletezni, vizsgálni, mérni. A program minden eleme tartalmazza ezeket.

Részben a természettudományi (pl: matematika) versenyeken elért eredmények alapján kerülnek kiválasztásra a programba bekerült tanulók. Másrészt az iskola tanárait kérdezzük meg és kérünk ajánlást, kit szeretnének bejuttatni és miért. Miután e két szempont alapján összeállítottunk egy listát, kikértük az iskolapszichológus segítségét is a döntéshez, illetve már az elején is a tehetségígéretek kiszűrésére is együtt működtünk vele.

A program 2017. novemberében indítottuk a programsorozatot egy méretarányos Naprendszer makett elkészítésével. Az elméleti kutatómunka magyar és német nyelven is zajlott. Német és magyar könyveket, weboldalakat is böngésztek a gyerekek a makett tervezéséhez.

Annak ellenére, hogy a program a tanórák után, késő délután zajlik nagy kedvvel vesznek rajta részt a gyerekek.

1. foglalkozás

2. foglalkozás

3. foglalkozás

4. foglalkozás

5. foglalkozás

6. foglalkozás

7. foglalkozás

8. foglalkozás

9. foglalkozás

10. foglalkozás

11. foglalkozás

12. foglalkozás

13. foglalkozás

14. foglalkozás

15. foglalkozás

 

Nyári tábor Ausztriában - St. Martin am Tennengebirge 2017
2017.06.24. – 2017.07.02.

Tábori beszámoló

Fotók

Nyári tábor – St.Martin am Tennengebirge 2016.

Június második felében 11 napot töltöttünk egy csodálatos környezetben, kis patakkal és hegyekkel körülvéve. Nagyon szép, tágas szálláshely fogadott minket, két teljes szintet vehettünk birtokba. A Jugendhotel minden igénynek megfelelt. Volt röplabda pálya, focipálya, trambulin, pingpong terem és egy nagy terem a tánchoz, illetve egyéb játékokhoz. A kézmuves foglalkozásokhoz az ebédlot használtuk. Az ellátás boséges és az íz világunknak megfelelo volt. A gyerekek bátran és szívesen használták német nyelvtudásukat, ha valami elfogyott az asztalról, ok kérték az utánpótlást. A tábor ideje alatt kihasználtuk a természet és az idojárás által nyújtott lehetoségeket. Sokat kirándultunk és túráztunk, bejáruk Ausztria legmagasabb, Európa leghosszabb vízesését, a világ legnagyobb jégbarlangját, az Alpok leghosszabb és legmélyebb járható szurdokát. Kulturális programban is volt részünk, megnéztük a hellbrunni kastélyt, a hohenwerfeni várat. Több helyen német nyelvu idegenvezetést kaptunk. Salzburgban várost néztünk, hajókáztunk és Mozart szüloházába is betekintettünk. Természetesen a szórakozás sem maradhatott el, ellátogattunk egy vidámparkba és mini golfoztunk. Amikor nem kirándultunk, akkor a táborban Amanda néni vezetésével kézmuves foglalkozáson ügyeskedtek a gyerekek, Nóra nénivel és Adri nénivel táncoltak és énekeltek, Ildi néni és Csaba bácsi vezetésével sportversenyeken mérhették össze tudásukat. A tábort kvízjátékkal és tábortuzzel zártuk. A gyerekek kis csoportokban musorral készültek, melyben egy táborban tanult dal kellett különbözo stílusban eloadniuk. A tábortuznél sütögettünk, énekeltünk, fociztunk. Nagyon jól éreztük magunkat.

BögiOrsolya

Fotók