PUBLIKÁCIÓK
Föld napja, fenntarthatósági témahét és Májusfa állítás a Grassalkovich iskolában
Az iskolák újranyitásának első hetében egy jeles napot ünnepeltünk a gyerekekkel, a Föld napját. Minden évben változatos, színes programokkal hívjuk fel a gyerekek figyelmét arra, hogy milyen sokféle tevékenységgel segíthetjük a természetben élő növények és állatok védelmét, milyen sokat tehetünk környezetünk tisztaságáért. A gyerekek szép, ötletes plakátokat, tárgyakat készítettek a környezetvédelem és az újrahasznosítás jegyében: volt tenger, színes élőlényekkel, kagyló, teknős és sok-sok szép plakát. Délelőtt minden alsós osztály kisfilmeket nézett meg a témával kapcsolatban: megismerkedhettek Glóbival, a kis földgolyóval, meghallgatták a Föld dalát és zárásként a híres természettudós David Attenborough kalauzolt bennünket a csodálatos természetbe. A gyerekek nagyon élvezték a programokat. Sok információt tudnak már most is a környezetvédelemről, újrahasznosításról és az idekapcsolódó témákról. Fontos, hogy már gyermekkorban megtanulják, hogy felnőttként milyen lehetőségeik vannak környezetünket és élettereink védelmére.
Mivel a felső évfolyamok tanulói még digitális oktatásban vannak, így nekik a fenntarthatóság és a Föld napja témákban az osztályfőnökök segítségével eljuttattunk egy több pontból álló gyűjteményt, melyben láthatnak videókat a klímaváltozásról ( Klímánk védelmében ), a globális problémákról ( Egy bolygón élünk ), a Föld napjáról képekben, valamint az ökológiai lábnyom kiszámításának módjáról.
Ennek segítségével a gyerekek családjukkal együtt le tudják ellenőrizni, hogy mennyire környezetbarát az életmódjuk. Az ökológiai lábnyom kiszámítása jó lehetőség arra, hogy a Föld napja környékén megvizsgáljuk szokásainkat és változtatásokat tervezzünk. Az ökológiai lábnyomot kiszámíthatjuk egyénileg, de egy munkahely, munkaközösség lábnyomát is megtudhatjuk, ha összevetjük az egyéni értékeket.
Kaptak ötleteket a lábnyom csökkentésére is:
- csökkentsük már a bevásárláskor a hulladék mennyiségét;
- víztakarékos életmód;
- komposztáljunk lombégetés helyett;
Hisz mindenki ismeri ezt az örök bölcsességet: „A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön” ( David Brower, környezetvédelmi aktivista )
Az idei tanévben felelevenítettünk egy szép népszokást, a Májusfa állításának hagyományát. Elmeséltük a gyerekeknek, hogy milyen hagyományai voltak ennek a szokásnak településenként és az ország különböző tájain is. Napjainkban újra kezd elterjedni ez a szokás: óvodákban, településeken állítanak és díszítenek fel fákat, koszorúkat. Így tettünk mi is. Minden alsós osztály más-más színű szalaggal díszítette fel a fát szimbolizáló koszorút, amely iskolánk bejáratánál kapott helyet. Kis tanítványaink egy újabb népszokással, hagyománnyal gazdagították tudásukat.
Maár-Bárány Anikó tanár és Gáborné Bárány Ágnes tanító
2021.04.
Fotószakkör Mirtill nénivel
Iskolánkban, a Grassalkovich Antalról elnevezett intézményben Novákné Hanti Mirtill tanárnő tartja ezt a diákok által kedvelt szakkört.
Kedden délutánonként egy csapat jókedvű gyerek tűnik fel az iskolával szemben található Epresben. Nyakukban fényképezőgéppel és fürkésző tekintettel sétálgatnak. Észrevesznek olyan apróságokat, amelyek az arra közlekedő emberek figyelmét elkerüli.
Mirtill néni maga is készít fotókat a szakkör ideje alatt. Mindeközben tanácsokkal látja el az ifjú fotósokat. A szakkörön a diákok megtanulhatják a megfelelő kamera és szög kiválasztását. A következő foglalkozáson az informatika teremben megszerkesztik a képeket. A tanárnő azt is bemutatja, hogy hogyan kell ezt megvalósítani.
Ebben a néhány órában mindenki könnyen és mókásan a fotózás világába csöppenhet. Bárki, bármikor csatlakozhat ehhez a különórához, hiszen, ha esetleg otthon hagyta valaki a fényképezőgépét, vagy nincs is neki, akkor kölcsönkérhet arra az órára egy gépet a tanárnőtől, vagy a telefonját is használhatja.
Általában a diákok a természetet fotózzák, de van olyan eset is, amikor egymásról készítenek portrékat. Egy idő után már nem csak a foglalkozáson van kezükben a fényképezőgép, gyakran a szabadidejükben is készítenek néhány fotót, amit később megmutatnak egymásnak. Kellemes időtöltés ez minden olyan diáknak, aki érdeklődik a fotózás iránt.
2021.04.
Bruder Lili és Vona Lilla
7.c osztályos tanulók
Kunterbunte Schwabenwoche, azaz tarkabarka sváb projekthét a Grassalkovich iskolában
Ebben a tanévben egy nagyon hálás és szép témát választottunk, az adventi időszakot. Három héten keresztül, a nevezetesebb napokon mozdult meg iskolánk apraja nagyja. Az első jeles nap András napja volt. A diákok először megismerkedhettek az ehhez a naphoz kötődő érdekes hagyományokkal, valamint gombócot húztak az osztályok, amiből kiderült, hogy az elkövetkezendő hetekben mire is számíthatnak, (Pl. Ezen a napon nem kaptok házi feladatot, a következő testnevelés órán végig focizni fogtok, amit ma éjjel álmodni fogsz, teljesül stb.) Gyertyát is öntöttünk, itt különböző kérdésekre kaphattak választ, mint például: Mit fog hozni a Mikulás? Mi lesz a foglalkozásom?
A délutáni programunkon sok szorgos kéz készíthette el családja számára az adventi koszorút. Borbála napjára a diákok gyümölcságakat hoztak az iskolába, ugyanis ez a nap is a jövendőmondásra megfelelő esemény volt. Természetesen Borbála története sem maradhatott ki. December 5-én egy aranyos német nyelvű kis történetet nézhettek meg az alsós, illetve felsős tanulók, akik választ kaphattak arra, hogy ki is az a Mikulás, és honnan ered Mikulás ünnepe.
Másnapra a magyarországi német mikulás is „megérkezett”, aki teljesen más ruhát viselt, (kifordított birkabundát, lenvászonnadrágot, kucsmát, lábán nagy csizmát, valamint kenderszakállat) mint amit a gyerekek megszoktak. Az ajándékok sem a megszokottak voltak. A jó gyerekek diót, mogyorót, almát, aszalt gyümölcsöt kaphattak, a rossz gyerekek pedig krumplit, vagy hagymát érdemeltek. Péntek délutánra az alkotni, kézműveskedni szerető gyerekeket vártuk, akik az adventi díszeket, vagy akár karácsonyi ajándékot is készíthettek. December 9-én egy aranyos kis történetet, az „Állatok a jászolnál” című német nyelvű színházi előadást tekinthettük meg Frank Ildikó és Sólyom Bence előadásában.
A 6.c osztály által előadott hagyományos vecsési német nyelvű betlehemes játék is színesítette ezt a hetet. Majd el is érkezett a következő jeles nap, Luca napja, amihez sok hiedelem és szokás kapcsolódik, ilyen a Luca-búza ültetése is, amit diákjaink személyesen próbálhattak ki. Az adventi projektünk egyik csúcspontja volt az ezüstvasárnap előtti szombaton előadott adventi műsorunk, amivel reméljük, hogy erre a pillanatra sikerült a mindennapok rohanó szürkeségéről vendégeinknek megfeledkezni, és az előadás ünnepi hangulatából egy csipetet magukkal vinniük.
Az utolsó hét első három napján a főszerepet a mézeskalácssütés kapta. A gyerekek feldíszíthették saját mézeskalácsukat, és akár haza is vihette az, aki ellen tudott állni ennek a karácsonyi sütemény varázslatos illatának. Reméljük, hogy erről a mesés illatról már nemcsak az adventi időszak fog kisdiákjaink eszébe jutni, hanem az is, hogy volt egyszer egy projekthét a Grassalkovich iskolában.
Konda Orsolya
német munkaközösség-vezető
A Grassalkovich iskola diákjai Székelyföldön és Szászföldön
Az iskolavezetőség felkérésére immár három éve pályázok a Határtalanul! Hetedikeseknek program keretében. Nagy örömünkre, eddig mind a három évben jelentős összeget nyertünk az erdélyi, székelyföldi, szászföldi szakmai tanulmányutak megvalósítására. A program tanulóink körében nagy népszerűségnek örvend. A nyolcadikosok vadásszák az esetlegesen megüresedett helyeket, hogy újra jöhessenek. Hatalmas élményhez és rengeteg ismerethez juttatjuk ezzel diákjainkat, megtámogatva komplex személyiségfejlődésüket. Nagyon örülök, hogy iskolánk csatlakozott ehhez a programhoz, hagyományt teremtve a külhoni magyarokkal való kapcsolataink szorosabbá fűzésére, a nemzeti összetartozás ápolására.
Idén október elején 56 tanulóval indultunk útnak öt napos kirándulásunkra. A diákoknak érdekes, sokszínű, tartalmas programot állítottunk össze. Mintegy 21 helyszínt barangoltunk be. A program elsősorban a földrajz tantárgy témaköreihez kapcsolódott, de jelentős történelmi, magyar és német népismereti vonatkozásai is voltak. Utunkat Nagyváradon kezdtük, rövid pihenőt tartottunk a Királyhágón, majd a Tordai hasadékban kellemes túrával folytattuk. Estére értünk Korondra. Másnap Parajdon, a sóbányában tettünk látogatást. Ebédünket güdüci házi finomságokból fogyasztottuk, erőt gyűjtve a Békás-szorosban és a Gyilkos tónál tett túránkhoz. Harmadnap Mádéfalván megkoszorúztuk a mádéfalvi székelyek elleni vérengzés emlékművét, megemlékezve a mártírokról. Csíksomlyón a búcsújáróhely és a kegytemplom, Csíkszeredában a Csíki Székely Múzeum következett. A helyi medve – veszélytől sem riadtunk vissza és leereszkedtünk a vulkán kráterében csillogó Szent Anna- tóhoz. Innen ellátogattunk a Haszmann Pál Székely Múzeumba. A nap zárásaként szászföldi ismerkedésünket esti sétával kezdtük Brassó belvárosában. Negyedik napunkat a prázsmári erődtemplomnál indítottuk, majd Törcsváron Drakula gróf vára volt soron, ahonnan ráláthattunk az „ezer éves határ” romjaira. Megemlékeztünk Rákóczi Györgyről és Mikes Mihály seregéről. Nagyszebenben felejthetetlen sétát tettünk, majd Dévára indultunk, ahol a Böjte Csaba által pártfogolt alapítványi otthonban az ottani diákok vártak minket nagy szeretettel. Lelkesen mutatták be mindennapi életüket és a kolostort. A vendéglátó gyerekek nagyon örültek a kézműves ajándékainknak, játékainknak, sportszereiknek, amit iskolánk tanulói adományoztak nekik. Utolsó nap reggelén meghódítottuk „magos Déva várát”, majd bejártuk Vajdahunyad várának zegét – zugát. Utazásunkat nagy sétával zártuk Temesvár impozáns belvárosában.
A hetünk kissé zsúfolt volt, de arra törekedtem, hogy minél több élményt kapjanak a gyerekeknek. A pályázatban szereplő minden programelemet sikerült megvalósítani. Fáradtan, de élményekkel megrakodva, épségben, egészségben értünk haza. Az idei szakmai kirándulás véget ért, de a program még nem fejeződött be. A következő utazás tervei már körvonalazódnak.
Köszönet mindenkinek, aki a program sikeréhez hozzájárult.
Molnár Melinda, projektvezető
Fotó: Molnár Melinda
Kép: Lelkes csapatunk a Szent Anna-tónál
Grassalkovich iskola a XIX. Káposztafeszten
Még az idő is kedvezett a két napos programnak. Szép verőfényes, de kissé hűvös idő határozta meg ezt a mozgalmas hétvégét. Már pénteken elkezdődött a készülődés, ötletekben és lelkesedésben most sem szűkölködtünk. Minden évben kipróbálunk valami újdonságot, igyekszünk a sátort minél több, a kreativitásunkat megmutató dísszel feldobni. Azt, hogy idén is nagyon jól sikerült, mi sem bizonyítja jobban, hogy jópáran az idelátogatók közül a sátrunk előtt fényképezkedtek. Mindkét napon volt miért és kiért izgulnunk. Szombaton kora reggel főzéssel indítottunk, ezen a napon székelykáposzta készült, vasárnap pedig töltött káposzta. Igazi csapatmunka nélkül nem is sikerült volna ennyire ízletesre elkészíteni ezeket az étkeket. Külön öröm, hogy szombaton iskolánk nevében kolléganőnk férje indult és nyerte meg a főzőversenyt , aki egy zsályás tarja, párolt narancsos káposzta és káposztás muffin menüt álmodott meg.
Ezen a napon szerepeltek tánccsoportjaink, a Jugendliche Rosmarein, és a Flinke Beine, akik mint az elmúlt években is, nagyon jó hangulatot teremtettek. A kórusunk, Singende Herzen követte őket, akik dalaikkal teljesen elvarázsolták a közönséget.
Vasárnap délelőtt a terményáldás után indul mindig a felvonulás. Iskolánk már a kezdetektől szívesen részt vett rajta, és ez a kedv azóta is lankadatlan. Az ötletelés, készülődés már az első szülői értekezleten elkezdődik. Ez sem történt másképp a 4.a osztálynál, akik az ifjúsági kategóriában az első helyezést érték el. Az ötlet, hogy a káposztához és az őszi betakarított zöldségekhez valamilyen módon kapcsolódjon, a Tapsifüles Kertészet volt, ami egy mozgó traktorra felállított kert volt.
Iskolánkat a menetben a 7.c osztály vezette fel. Őket követték a különböző osztályok vegyesen.
Az elsősök rollerrel tették meg a felvonulás útvonalát, a 2.a osztály a Káposzta útja jeligével vonult fel és feldíszített talicskán tolták az apukák a „palántákat”. A 2.b a frappáns díszekkel az Oktoberfest-et idézte meg. A 3.a osztályosok kis kuktaként vonultak,a 4.b idén pedig egy nagyon szépen feldíszített kocsival.
A 3.b, 7.a és 8.c osztályok együtt mint egy nagy család vettek részt a felvonuláson, "Grassi Krautfamilie" néven. Kicsik és nagyok, gyerekek, pedagógusok és szülők öltöttek népviseletet és mutatták be szebbnél szebb ruháikat.
Az 5.b megérdemelten kapta az ifjúsági kategória második helyezését, ők Bálint Ágnes mesefiguráit keltették életre.
A Dirndl bemutató is egy fontos pillanat volt iskolánk számára, mert mindig szép számban lépnek fel tanulóink és mutatják be nemzetiségi ruháikat. Vincze Lili II., Liszkai Kinga pedig III. helyezést ért el.
Ha ezt a két napot összegeznem kellene, megvolt benne mindaz, amit az iskolában és iskolán kívül is fontosnak tartunk. Csapatépítés, tolerancia, kreativitás, értékközvetítés, hagyományápolás, öröm. Jövőre a jubileumi Káposztafesztre is hasonló lelkesedéssel fogunk készülni.
Konda Orsolya
német munkaközösség-vezető
Közkívánatra ismét sporttábort szerveztünk!
Augusztus első hetében hétfő reggel az Epresből autóbusszal indultunk. Sok gyereknek idén ez volt az első utazása a Balatonhoz. A szülők örültek, hogy a nyár közepén egy hétre megoldódott a gyerekek felügyelete.
Első megállónk a Kis-Balaton mellett, a kápolnapusztai bivalyrezervátumban volt, ahol Magyarország legnagyobb látogatható bivalycsordája található. A nagy melegben kissé lusták voltak az állatok, de a gyerekeknek így is nagy örömöt jelentett ilyen közelről látni ezeket a hatalmas jószágokat.
Ezután elfoglaltuk Balatonbogláron a szállást. A gyerekek és a kísérő tanárok is elcsodálkoztak, milyen szép, ápolt partszakasz közelében volt a szállásunk, melyet csak egy sétány választott el a parttól. Emellett számtalan – tiszta és rendezett – sportolási lehetőség közül lehetett választani közvetlenül a part mellett. A frizbizés, a lábtenisz és a strandröplabda volt a legnépszerűbb a gyerekek körében, a reggeli tornát így nem is hiányolták … Délután nagyot fürödtünk a kellemes és meglepően tiszta vízben.
Este hajókiránduláson vettünk részt, a gyerekek ámultak, milyen szép is a Balaton és környéke. A naplementét is a tó közepén csodálhattuk meg. Szerdán délelőtt ismét a fürdésé volt a főszerep, délután pedig kézműveskedtünk. Szebbnél szebb alkotások készültek, köszönjük a támogatást Vecsés Város Önkormányzatának és a Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola vezetőségének, hogy hozzá járultak programjaink színesebbé tételéhez. A nap zárásaként egy nagy séta várt ránk melynek végén természetesen mindenki kezében ott volt a nyár elkerülhetetlen „kelléke”: a fagyi. Csütörtökön felsétáltunk a Gömbkilátóhoz, ahonnan a legszebb kilátás volt a Balatonra, boboztunk és a hófánkot is kipróbáltuk. Az este a szórakozásé volt, a gyerekek számos vetélkedőben tehették próbára magukat, majd utolsó est lévén Retro Discóval zártuk a tábort. Nagy meglepetésünkre a gyerekek szinte minden olyan zenét ismertek, melyekről azt hittük, nem is hallották még. Pénteken még volt alkalmunk a fürdésre, majd a csomagolás és az érzékeny búcsú következett a tábortól és a Balatontól, hogy élményekkel telve érkezzünk haza, és elkezdjük számolni, mennyi van még a jövő évi táborig. Köszönöm Konda Orsolya, Török Szilvia és Pozsár László kollégáimnak, hogy ismét a segítségemre voltak.
Horváth Rita testnevelő tanár Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola
A Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola német nemzetiségi tábora a Zemplénben
Július 1. és 5. között immár második alkalommal került megrendezésre táborunk a Zemplénben. Sima község volt idén is a központunk, itt volt a szálláshelyünk, és a programok egy része is itt zajlott. A tavalyi gyereklétszám, ami akkor 20 fő volt, idén 35-re duzzadt. A kísérőtanárok ezúttal is Sabine Kidrowski (anyanyelvi lektor), Novákné Hanti Mirtill és Lahocsinszky Nóra voltak.
Programjaink elsősorban a német nyelv gyakorlása, szinten tartása és a nemzetiségi hagyományok ápolása köré szerveződtek, kirándulásaink során megismerkedünk a Zemplénben élő német kisebbség életével. Sabine érdekes és változatos feladatokkal készült ez alkalommal is a gyerekeknek, a jó időnek köszönhetően minden programunkat a szabadban sikerült megtartani, ami különleges hangulatot adott ennek a néhány napnak. Szókincsbővítésre és kommunikációra bőven volt lehetőség. Nem maradhatott el a tánc, az éneklés és a tábortűz sem, de még hegymászásra is volt lehetőségünk, így a hegyvidék elővilágával is ismerkedhettünk.
Jártunk Károlyfalván, az egykor önálló, ma már Sátoraljaújhelyhez csatolt német nemzetiségi településen, megismertük múltját és jelenét. Egy portán kialakított színpadon a „falu” központjában elénekeltük a magyarországi németek himnuszát is. Sárospatakon, Diósgyőrben bebarangoltuk a várakat, Mirtill néni történelmi információkkal visszavezetett minket a régi időkbe. Kassán és Szerencsen tovább kerestük a Rákóczi-szálakat, végül szerencsi csokitúránk édesítette meg a tábor utolsó napját, amely során elkészíthettük saját álom-csokoládénkat is.
Elégedett, vidám, érdeklődő gyerekek vettek körül minket.
Köszönet Vecsés Város Önkormányzatának a támogatásáért, illetve a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. NEMZ-TAB-19-0114 pályázatán nyert összegért. Ezen pénzforrások segítségével még színesebbé tudtunk tenni táborunk öt napját.
Lahocsinszky Nóra
táborvezető
Olvasókörös kirándulás a Grassalkovichban
„A hagyományt nem ápolni kell, hisz nem beteg. Nem őrizni kell, mert nem rab. Hagyományaink csak akkor maradhatnak meg, ha megéljük őket!” – mondta Sebő Ferenc Kossuth-díjas énekes, zeneszerző.
A Grassalkovich Iskolában nem csak a népismeret óra ad teret múltunk megismerésének, hanem valóban együtt élünk hagyományainkkal. Ezt jelzik dekorációink, népviseletünk, táncaink, rendezvényeink, kirándulásaink. Évek óta működik az „Olvasókör” Frühwirth Mihály, a Kulturverein elnökének vezetésével. Misi bácsi minden hónapban vetítéssel egybekötött előadást tartott valamilyen érdekes témáról. Volt szó a régi vecsési iskoláról, az európai káposztafesztekről, sváb ételekről, ünnepekről. A nagyobbak számára a - vecsésieket is érintő - malenkij robotról, kitelepítésről is. Minden alkalommal 30-40 gyerek figyelmére számíthatott.
Az éves programunk egy szép kirándulással zárult: a Fertő-tó közelébe utaztunk, Levél-Kaltenstein községbe. A polgármester Domonkos Sándor és helyettese Burda Éva nagy szeretettel fogadott bennünket. Megmutatták lakóhelyük nevezetességeit, meséltek múltjuk jelentős eseményeiről, személyeiről. Megnéztük a szépen renovált katolikus és evangélikus templomot, emlékműveiket, az iskolát, a kultúrházat, a könyvtárat, a tájházat. A tóparti séta után megvendégelték kis csapatunkat. Utunk Rust városa felé folytatódott, ahol gyönyörködtünk a Fertő-tó madárvilágában. A szép kis város híres a mindig visszatérő gólyáiról. A lakosok vigyáznak is rájuk, szinte minden háztetőre készítettek fészeknek való helyet, ami be is népesül tavasszal. Hazaindulás előtt lehetőség volt egy kis fagyizásra, játékra is.
A kellemes kirándulást köszönhetjük felkészült vezetőnknek, Misi bácsinak és a Német Nemzetiségi Önkormányzatnak.
Feketéné Kovács Viktória tanító